dimarts, 20 de juny del 2017

EL BANDOLER FERIT (III part)

Durant tot l'estiu vaig continuar saquejant viatgers aquí i allà i, estenent la gascona blanca sobre la vereda, robava sense compassió a homes i dones tot el que duien pel camí. I si algú gosava desafiar la meva autoritat, no dubtava ni un sol instant a travessar-li el cor d'un tret i deixar el seu cos abandonat vora el voral. Però cada vesprada, retornat al meu refugi i un cop amagat el botí, seia vora la cinglera mirant com el sol davallava rere l'horitzó i, amb el llibre a la mà, rememorava aquells versos apresos de memòria per boca de la noia més misteriosa i atraient que havia conegut mai. I les nits van deixar de ser tan fosques i tan fredes, il·luminades potser per una minsa flama que, encara sense saber-ho, aquells versos anaven revifant dintre meu.


fotografia d'Oriol Blàzquez
I així va passar el temps amb aquelles trobades sovintejades i breus al bosc dels entorns de l'Hostalet de Daví. Ella, després de llegir per a mi cada nou vers, juganera i enriolada, cercava en la meva companyia un joc que la feia cada cop més irresistible. Era molt jove encara, jo li devia treure un bon grapat anys, però haig de reconèixer que aquell cos jove i bru va arribar a embriagar-me més que no pas l'aiguardent. Ella recitava per a mi, murmurant-me a cau d'orella, i jo l'observava, embadalit per la seva veu. I, amagats entre les formes capricioses de les roques del massís, vaig perdre el cap per aquella jovencella. I vam començar a compartir jaç, de manera ardent i fugaç, sempre a l'esquena de l'hostaler, que havia jurat matar aquell qui toqués la seva neboda.

I aquells encontres secrets, plens de veritats amagades i mentides a mig dir, van esdevenir per a mi una verdadera obsessió. I mesquí, com si estengués la meva capa blanca sota la roureda, vaig robar també el cor i l'honestedat d'aquella jovencella que jo sabia enamorada de mi, però a qui jo no estava disposat a estimar mai com ella es mereixia. Ben cert que em tornava boig: el seu cos bru, la llarga cabellera del color del blat, el seu caràcter alegre però sobretot aquella veu que m'embruixava. I ella sabia com recitar-me aquells versos per seduir-me cada cop més. Jo no parlava mai de mi, però a ella no semblava importar-li. I la vaig enganyar. Vaig fingir ser un home que no era, honrat i qui sap si enamorat, quan en realitat només era un miserable lladre i assassí de Camí Ral. Un home incapaç d'estimar mai a ningú.

I no podria dir exactament quan fou que m'assaltà aquella fal·lera. Però, acabada la lectura d'aquell relligat robat al frare, ja em delia per aconseguir-ne un de nou i poder continuar així amb aquelles intenses trobades amb la noia de l'hostal. Perquè en aquell aleshores, res m'era tan important com continuar veient-la. Els bons botins eren monedes, municions, queviures o mercaderies, especialment el vi i l'aiguardent. Però cada cop que, fugides o mortes les víctimes, jo replegava la meva capa blanca del mig del camí, tan sols tenia l'esperança de trobar-hi algun llibre. Però mai hi havia sort. I aquell desig negat es va anar convertint en una verdadera obsessió per a mi, en una mena de cobdícia folla que va marcar la meva vida a partir d'aquell moment i que fou la causa de totes les desgràcies que succeirien després.

Recordo clarament aquell captard quan, encara nus i abraçats sota la roureda, la Joana va llegir un altre cop per a mi aquella història antiga d'una donzella morta de pena esperant l'etern retorn del seu cavaller, malferit a la guerra, a qui suposava mort. Quan ell retornà, perduda la guerra i l'honor, i la trobà ja sepultada, va decidir fugir del món tancant-se en un monestir per a purgar la seva pena fins a la mort. L'havia sentida un munt de vegades aquella història, però sempre em feia estremir. En acabar, la Joana em va preguntar per primer cop d'on havia tret aquell llibre i jo li vaig respondre que l'havia trobat en el camí, abandonat en un marge. Ella es va vestir ràpidament, perquè era tard; devia ser d'algun frare, em va dir refent-se la trena, perquè és només als monestirs on es troben els llibres relligats com aquell. Que allà n'hi havia a cabassos, en biblioteques immenses, li havia explicat el seu pare, i que eren els frares qui els escrivien. I que el monestir més gran que ell havia conegut mai era el de Sant Benet, a la Vall dels Horts, sota la serra de les Brucardes.

Sant Benet? Era la segona vegada que algú em parlava del monestir en poc temps. Aquell lloc estava lligat al meu llibre, ja que el frare llec s'hi dirigia quan li vaig prendre. Allò em va semblar un presagi. Així que, aquella nit, tornant cap al meu refugi, vaig prendre una decisió: entraria a robar al monestir de Sant Benet. I m'enduria un grapat d'aquells llibres magnífics perquè ella els llegís només per a mi.

Una decisió arriscada

Al cap d'uns dies, sense dir res a la Joana, vaig emprendre el camí de davallada cap a Manresa fent-me passar per un peregrí. Vestit amb roba de sac i descalç, vaig arribar al capvespre al monestir de Sant Benet demanat hostatge per a un pobre devot de romeria a la muntanya santa de Montserrat. Dins el sarró hi duia tan sols un tros de pa de sègol. El monjo hostatger m'acollí amb gran simplicitat i m'oferí una tassa de brou fumejant no gaire millor que els que cuinava l'hostalera de Can Daví. Després em mostrà la petita cel·la on podia dormir, tot just amb un catre de fusta i una manta, i em deixà sol amb la companyia d'una vella espelma que regalimava caramells de cera. Aleshores vaig treure'm l'hàbit per tal de desembolicar del meu cos la saca on pensava carregar els llibres. I la daga afilada.

Quan em vaig assegurar que tots eren a l'església ―jo havia disculpat la meva presència dient que havia fet llarg camí i necessitava reposar―, vaig enfilar corredor enllà. El monestir era gran però la seva estructura senzilla, així que no em va costar gaire trobar-hi el lloc que buscava. La sala contenia un munt de llibres ben col·locats en unes lleixes de fusta. Al centre de l'estança hi havia, ben arrenglerades, les taules dels escrivans amb els volums oberts en els quals treballaven. Els tinters, les plomes, tot a punt de feina. El monestir acollia el Col·legi de les Arts, m'havia explicat l'orgullós monjo hostatger mentre em servia el brou. I allà s'hi ensenyaven, des de feia anys, ciències eclesiàstiques, llengua i poesia, fins i tot l'any anterior s'hi havia celebrat un certamen amb gent vinguda d'arreu, em va dir, tot cofoi. Que Sant Benet era lloc de cultura per a la glòria i lloança de Déu.

Vaig passejar-me per l'estança. Al fons hi havia una porta que donava a una altra sala, molt més gran i àmplia, amb totes les parets plenes de llibres. Allò devia ser la biblioteca de la qual parlava el pare de la Joana. Era impressionant. Jo mai hauria imaginat un lloc com aquell. Meravellat, vaig acariciar-ne els lloms imaginant la Joana llegint-los, un per un, amb la seva veu vibrant i apassionada. I per uns instants, vaig desitjar que fos allà amb mi i posseir-la en aquell ambient que em tornava tan boig com ella.

La llum de la lluna entrava pels finestrals i il·luminava la sala donant-li un ambient encara més enigmàtic i misteriós que m'abstreia de tot. Però no em podia entretenir, havia anat allà amb una sola finalitat, i m'havia d'afanyar. Així que, tornant a la realitat, vaig començar a ensacar llibres. Com un foll corria de banda a banda, agafant aquells lligats que em cridaven més l'atenció. No en tenia prou, en volia més i més, i no vaig parar fins a tenir el sac ben ple. Pesava molt i, carregar-me'l a l'espatlla, em vaig disposar a fugir. Però la sort em va girar l'esquena quan, en passar ràpidament pel costat de les taules de la primera sala, vaig fer caure, amb gran terrabastall, un canelobre de ferro forjat. Mentre el col·locava al seu lloc a corre-cuita, ja vaig sentir unes corredisses que arribaven del claustre. Ràpidament em vaig amagar darrere la porta. Amb una mà prenia ben fort el sac i amb l'altre empunyava la daga. Tornava a ser el temible Capablanca, amb aquella fredor a la mirada esperant la presa, ben amagat. I el cor i la sang gelada com la fulla de la daga que brillava amb el clar de lluna.
La porta es va obrir, lentament, i va aparèixer un vell monjo amb un llum d'oli a la mà.
―Qui hi ha? ―va fer amb veu tremolosa, avançant per l'estança―. Respongueu, us ho prego, per Déu nostro Senyor!
Li vaig clavar la daga per l'esquena, a l'alçada del cor. I només va tenir temps de fer un barboteig, qui sap si una pregària, abans que una glopada de sang li taqués l'hàbit i es desplomés a terra. Vaig agafar la saca plena de llibres, i saltant per sobre el seu cos, vaig fugir. El darrer que vaig veure va ser com les flames de la llàntia li prenien l'hàbit. Com vaig poder, arrossegant el pesat sac, vaig sortir per una porta lateral del claustre que donava als horts i no vaig parar de córrer, camps a través, fins que vaig arribar a la petita ermita de Sant Valentí, al terme de les Brucardes.

Una resplendor rogenca i el repic de les campanes anunciava la tragèdia. Em vaig deixar anar repenjat sobre la pedra nua de la paret de l'esglesiola. El monestir estava en flames i els llibres desapareixien devorats pel foc. Encara esbufegant per la fugida, vaig contemplar com aquell racó de món es fonia davant dels meus ulls. I, per primer cop en molts anys, l'ombra del remordiment es va apoderar de mi. 
I vaig plorar. Amargament. Com no ho havia pogut fer ni un sol cop d'ençà d'aquell malaurat dia de camí cap a Manresa.