dilluns, 22 d’abril del 2019

MÉS ENLLÀ DE LES PARAULES... L'ESPIRAL



El dia que vaig presentar el meu primer llibre de contes a la biblioteca del barri, una dona se'm va acostar amb un exemplar a la mà. Jo ja l'havia vista en algun altre lloc abans, però no recordava ben bé on; aquella mirada múrria, els seus ulls penetrants.
―Us felicito! ―em va dir, emocionada―. He llegit el vostre llibre i m'ha encantat! I “Espiral” és un títol tan suggeridor...

L'espiral. Fa tants anys que la vaig comprar! Va ser en un mercat artesanal d'un poblet de muntanya on em vaig deixar caure per casualitat, sense saber massa què buscava. En aquell temps, a casa no m'hi sabia estar, la solitud m'era una llosa insuportable i el silenci em consumia. La vida no m'ho posava gens fàcil, aleshores, però jo no estava disposat a permetre que l'avorriment s'ensenyorís de la meva existència.
Així que la vaig veure, em va cridar l'atenció. Era en una parada on s'enunciava que venien remeis per a tota mena de mals. Una petita espiral que, un cop ben encaixada sobre el melic, em va dir la venedora, començava a girar, lentament però constant, arreplegant-ho tot i arrossegant-t'ho cap endins.
És just el que necessiteu, si voleu ser feliç i gaudir de la vida em va assegurar la dona―. I us puc ben garantir que funciona. Proveu-ho, no us en penedireu.
Sense pensar-m'ho dos cops, me la vaig quedar. I, amb el temps, aquella espiral va acabar formant tant part de mi, que gairebé vaig oblidar que existia. Amb ella, vaig començar a viure intensament. El món se'm va fer petit; vaig viatjar i vaig conèixer gent d'arreu del planeta, vaig devorar aventures i assaborir el gust de l'amor, la passió i l'amistat. Vaig escalar muntanyes i em vaig capbussar a les profunditats del mar. Vaig defensar mil causes perdudes i em vaig deixar seduir pels somnis més delirants. I l'espiral, cada cop més vigorosa, engolia sense parar cada una de les experiències que vivia. Sense treva, les filtrava totes cap dins pel forat del meu melic, saciant-me les entranyes.
Mai vaig parlar a ningú de l'espiral. En aquell temps, em sentia valent com un intrèpid surfista. El món va esdevenir per a mi un immens oceà ple d'onades per gaudir, i jo no estava disposat a perdre-me'n ni una! Durant molts anys vaig viure intensament i no vaig explicar mai a ningú el meu secret. Amb el pas del temps, la petita espiral havia anat creixent, amagant-se sota la pell, i ja no s'intuïa cap indici extern de la seva existència. Però jo sabia que continuava aspirant-ho tot, incansable, sense parar.
Fins que un dia, de cop i volta i sense cap causa aparent, vaig sentir un fort sotrac a l'estómac. L'espiral es va aturar en sec i no hi havia manera de tornar-la a posar en marxa. Vaig maleir la dona que me la va vendre anys enrere i que m'havia assegurat que funcionava de veritat. Emprenyat, vaig pujar a les golfes on recordava haver guardat la capsa. Si allà hi trobava alguna adreça, demanaria responsabilitats. I tant que les demanaria! El fabricant bé n'havia d'assumir la reparació! Quant de temps devia durar la garantia d'un remei infal·lible com aquell, si és que en tenia?
Vaig trobar l'embolcall al fons d'un calaix. A dins, encara hi havia el full d'instruccions, esgrogueït pel pas del temps. “En cas que l'espiral s'aturi en sec, causant una forta sotragada a l'estómac, és senyal que ha arribat el moment precís. L'ocasió per a forçar el mecanisme fins a aconseguir el moviment invers. En cas contrari, tot allò que l'espiral haurà engolit fins al moment, fermentarà a l'interior, causant forts dolors i permanent infelicitat”.
Indignat, vaig arrugar i estavellar el paper contra la paret renegant contra tot i tothom fins a quedar ben descansat. Era menyspreable que hi hagués gent que s'aprofités dels altres d'aquella manera! I ara, què passaria amb mi? L'espiral de la felicitat, m'havien dit, i jo hi havia caigut de quatre potes! Havia estat tan beneit que, encegat per l'emoció de la compra, ni tan sols havia llegit la lletra petita del manual abans d'utilitzar-lo.
Vaig començar a viure amb ressentiment cap a aquella venedora ambulant que m'havia ben enganyat i em fustigava a mi mateix per haver estat tan ingenu. Però, per més que m'enfadava i m'irritava, l'espiral continuava ben travada i res del que vivia ja em satisfeia. Vaig perdre l'humor i les ganes de fer res. M'hauria arrencat l'espiral d'una estrebada, però era impossible; amb tants anys ja formava part de mi i no me'n podia desprendre. I com que només jo coneixia la seva existència, ningú podia imaginar quina era la causa del meu sobtat neguit i malhumor.
Al cap d'uns dies, com pronosticava el fulletó, van començar els dolors d'estómac. I aquella pressió aguda, just sota les costelles, que provoca un excés de frustració. Em faltava d'aire per respirar i això em desencadenava una mena de rigidesa estranya. Tenia calfreds i una cremor a les entranyes, com si patís una digestió pesada amb constants bocades d'acidesa i malestar.
Tement que aquella situació s'agreugés o esdevingués crònica, vaig recuperar el fulletó rebregat: “...és senyal que ha arribat el moment precís. L'ocasió per a forçar el mecanisme... ” De quin moment precís parlava? És que potser jo no havia aprofitat sempre totes les ocasions que la vida m'oferia per a sentir-me cada cop més feliç?
Però, a mesura que passaven les hores, m'envaïa la curiositat. Si seguia les instruccions del manual, què hi perdria? Què podia passar si feia giravoltar l'espiral cap enfora, com recomanava el fulletó? De fet, només em calia seguir les instruccions. I tampoc tenia gaires alternatives.
Així que, un vespre, estirat al llit, vaig forçar el mecanisme en sentit contrari del que, durant tants anys, havia voltat. En un principi, va costar moure'l. Grinyolava i tot jo notava com em resistia a aquell moviment que tenia gairebé atrofiat. Però, a poc a poc, l'espiral va anar agafant embranzida. I a mesura que anava deixant anar la vida acaparada i retinguda, una sensació de benestar em va embolcallar, com alliberat d'un pes inconscient que, lentament, deixava anar. I vaig aprendre a aturar-me per escoltar la moció interna de les entranyes i a afrontar les estrebades que, de tant en tant, em recordaven la tendència del passat. I, al cap d'uns dies, em va sorprendre sentir com m'anava acostumant a aquella sensació plàcida que m'aportava aquell moviment per a mi desconegut. El dolor d'estómac va deixar de fer-se present dia sí, dia també, i la pressió als pulmons va desaparèixer definitivament.
Va ser aleshores que em vaig comprar una llibreta i vaig començar a escriure. Petites històries de tot allò que l'espiral feia sortir del meu interior. Narracions farcides de veracitat, vivències profundes que trobaven en el tinter un camí pel seu alliberament; un moviment enfora que les airejava de la fetidesa de la banalitat. La vida prenia un ample espectre de textures, colors i matisos que mai m'havia aturat a observar abans.
Passava llargues hores davant les pàgines en blanc, cercant en silenci les paraules exactes per a cada ocasió. I tota història que contava, qualsevol personatge que creava, esdevenia un trosset de mi que em fugia amb vida pròpia del fons de les entranyes pel forat del melic. I vaig continuar vivint intensament, però sense embotir-me, insaciable, d'experiències vivificants. Viure era, ara, alliberar tot allò que d'antuvi, i sense jo saber-ho, ja portava escrit a dins. Com la simplicitat d'un full en blanc. Com el moviment d'una espiral enfora. I va ser així com vaig esdevenir escriptor.

―Us felicito. He llegit el llibre i m'ha encantat! I “Espiral” és un títol tan suggeridor... Ben cert que el recomanaré!
La dona em va lliurar el llibre i jo vaig obrir-lo per la primera pàgina, disposat a firmar-lo. Però em va sorprendre veure que ja estava dedicat. La dedicatòria anava dirigida a mi.
Si gira cap endins, l'ànsia ens ofega,
Si gira cap enfora, el buit s'allibera.”

Aquells mots em van deixar glaçat. Qui era aquella desconeguda que havia penetrat dins l'ànima del meu llibre? Vaig aixecar la mirada, però ella havia desaparegut. De lluny, la vaig veure marxar. Però, abans de sortir per la porta, es va aturar un moment i, fent-me l'ullet, es va dibuixar amb l'índex una petita espiral a la panxa que girava, creixent, de dins cap enfora. Aleshores, vaig reconèixer la seva mirada múrria, els seus ulls penetrants.
Prement ben fort sobre el pit el meu propi llibre dedicat, li vaig repetir el gest a l'alçada del melic amb un somriure d'agraïda complicitat.