dijous, 7 de febrer del 2019

RETRATS: LES CADERNERES



Estimada Edith,
t'escric per explicar-te que, l'altre dia, vaig obrir la gàbia de les caderneres. Feia temps que hi pensava i, si no ho havia fet abans, era per tu. T'agradava tant mirar-les quan eres petita! Potser és perquè avui ja sento que la vida se m'escola, que he volgut alliberar-les per sempre més. No puc morir-me sense deixar-les anar. Estic segur que tu m'entendràs.
La vellesa m'ha fet comprendre que res ens pertany, que no tenim dret sobre res ni ningú, ni tan sols sobre les caderneres. Tot fuig amb els anys i amb la mort. Se't fa estrany, oi, que l'avi parli així? Jo que les he cuidat i les he fet criar amb tanta cura tota la vida, ara els obro el reixat i les abandono a la seva sort. És la incertesa el preu de la seva llibertat? Potser sí, la incertesa i també l'esperança que has fet bé.
Saps? Algunes han tornat. Altres no. Però jo les espero cada dia. Deixo la portella oberta i continuo omplint la menjadora de gra i els hi canvio l'aigua. Aleshores sec al pedrís, ben quiet per a no espantar-les, no fos cas que pensessin que les vull tornar a empresonar. I espero. L'altre dia en van tornar tres i també hi va entrar un pit-roig i dos pardals. Entren a menjar o a beure i en surten quan volen. La gàbia ara sempre resta oberta, s'ha convertit en lloc de pas. Ja no en retinc cap. No em cal. I quan les veig arribar i partir, respiro tranquil sabent que ara, tant elles com jo, som lliures. Lliures per a marxar.
T'estima,
l'avi