dimecres, 13 de febrer del 2019

RETRATS: DESTÍ



Quan el tren va xiular, vaig posar la mà dins la butxaca de l'abric. Dins hi duia la bala de vidre, amb el cor de tres colors, i un sobre doblegat amb adreça de Barcelona. Vaig acostar la cara a la finestra per poder dir adéu al pare i l'alè va entelar el vidre. Ell va aixecar la mà i jo vaig intentar somriure, però a la gola hi tenia un nus. Premia tan fort la bala que se'm clavava al palmell de la mà, com si fent-ho m'aferrés a aquell instant per sempre més.
L'estació va començar a moure's, com si algú l'estirés amb una corda i se la volgués quedar, i el pare va desaparèixer amb l'andana. Ja no el vaig tornar a veure mai més, va morir al cap d'uns de mesos. D'ell en guardo aquell darrer record amb la mà alçada sota el rellotge de l'estació, potser sabent que aquell era un comiat per sempre.
El vidre entelat m'enterbolia el paisatge d'oliveres i vaig passar la màniga de l'abric per poder veure-les millor. Vaig tornar a seure observant com els camps s'escolaven a correcuita, com si tinguessin pressa per fugir, i em vaig preguntar com seria la meva nova casa, si també tindrien oliveres i camps.
Recordo que vaig pregar, inútilment, que s'aturés el temps mentre premia amb força l'embalum del mocador de fer farcells contra el meu pit i m'aguantava les llàgrimes. Entre els peus, calçats amb les noves espardenyes d'espart que m'havien comprat per l'ocasió, hi guardava el cistell que la mare m'havia preparat amb quatre viandes pel viatge. Ella no havia anat a l'estació a acomiadar-me, m'havia abraçat ben fort a la porta de casa, plorosa. Dios te bendiga, m'hija. Però el pare em va estirar pel braç, abans que jo m'aferrés massa fort a la mare, i em va fer pujar al carro.
Que a Barcelona ja m'anirien a buscar a l'estació i que, a partir d'ara, ja seria tota una dona i treballaria a la casa d'uns senyors com a minyona. Que havia tingut molta sort perquè hi anava recomanada. I jo només mirava les orelles de la mula i no vaig dir res en tot el viatge, però ara sentia que l'ànima se'm buidava a mesura que imaginava la meva vida lluny del poble empedrat i les façanes blanques. Lluny de les meves amigues i de la font de la plaça. Aquell dia, només tenia catorze anys, i l'única companyia d'una bala de vidre amb el cor de tres colors, quan el món se m'havia fet gran de cop i volta. Immensament gran i hostil.
Al meu davant, va seure una dona amb un infant enganxat al pit. Recordo que em vaig fixar amb els seus peuets descalços que reposaven sobre la falda de sa mare i aquell menut em va fer pena perquè ell, potser encara no ho sabia, però un dia creixeria i també se sentiria sol, i em vaig preguntar si guardaria a la butxaca una bala, i de quins colors tindria el cor.
Vaig repenjar el cap al marc de la finestra i em vaig deixar bressolar pel sacseig del tren i el xerric de les rodes per oblidar la por. Jo encara no ho sabia, però aquell camí de ferro, que m'allunyava de la misèria, m'empenyia alhora vers un destí insalvable de servitud.